tiistai 3. maaliskuuta 2015

Narsistin kynsissä


En ennen ollut ajatellutkaan sen syvällisemmin vuosien aikana kokemaani kohtelua tai tarkemmin, sen aiheuttajaa. Pieni pala kerrallaan, välillä lähes huomaamatta, minua on nujerrettu. Kuinka monet itkut ja kuinka paljon pahaa mieltä on vuosiin mahtunutkaan! Terveyteni on kertonut jo pitkään, ettei kaikki ole kunnossa, mutta vasta hiljalleen kaikki palaset alkavat löytää paikoilleen. 

Tänään terapeuttini käytti useammin termiä narsisti puhuessaan anopistani, siitä viimekuukausien piikistä lihassani. Narsisti hän saattaakin toden totta olla! Vaikkakin on väittänyt minua sellaiseksi. Mutta kukaan toinen ei ole elämässäni onnistunut kaivamaan minusta esille niin suurta määrää vihaa kuin hän. Kukaan toinen ei ole nujertanut minua vuosien varrella kuin hän. Viimeksi eilen hän sai minut jo hetken ajattelemaan, että olen keksinyt kaiken sen pahan, jota olen joutunut kokemaan. Mutta kuulema juuri näin narsisti toimii! 

Olen usein nähnyt juttuja narsistien uhreista ja tiedänkin sellaisia, jotka ovat narsistin kanssa olleet parisuhteessa. Vaikka siitä on tullut keskustelua useamminkin, en silti huomannut myös itse lukeutuvani sellaisiin. Toisaalta anoppini on eri paikkakunnalla, joten en onneksi ole joutunut samaan kuin sellaiset, jotka elävät narsisti rinnallaan. Mutta kuitenkin kun kyse on puolisoni äidistä ja minun halusta miellyttää ympärillä olevia, on yhdistelmä ollut riittävä vaikuttamaan niinkin voimakkaasti. 

Olen päättänyt, etten anna kenenkään enää viedä terveyttäni niin kuin työ ja mieheni suku tähän mennessä. Siinä päätöksessä pysyn, vaikka heikkona hetkenä on mieleeni tullut luovuttaakin. Onneksi apunani on ammattilaisia, jotka auttavat ja ohjeistavat kohti parempaa elämää ja vahvempaa minää. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti